Frågor och svar

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

  • Söka bostad   Kan man bo hos Studentbo fast man inte studerar vid Liu?
  • Utgångsläget för att få hyra av Studentbo är att man är inskriven vid Linköpings universitet eller på YH-utbildning. Korttidsuthyrningar till andra än inskrivna studenter kan förekomma under våren då det är lågsäsong, men då senast till 31 juli.

  • Söka bostad   Hur många poäng har jag?
  • Du får 1 poäng per dag du är anmäld. Den egna poängen får ett värde först i relation tillsammans med andra bostadssökandes poäng. Du behöver uppdatera din intresseanmälan en gång per år för att inte tappa köpoängen.

    När du tecknar ett nytt avtal nollställs dina köpoäng. Du är sedan spärrad i två veckor och måste därefter göra en ny intresseanmälan för att köpoängen ska börja räknas igen. 

  • Söka bostad   Hur många poäng måste jag ha för att få en lägenhet?
  • För Studentbo: Detta styrs och avgörs helt och hållet utifrån tillgång och efterfrågan på just det du visat intresse för och kan inte besvaras i en siffra med antal poäng. Detta beror bl.a. på hur många poäng andra bostadssökande har som anmält intresse på samma lägenhet.

    Inför HT gäller inte köpoängen utan då är det först till kvarn som gäller. Viktigt då är att enbart söka sådant som är intressant för dig då vi skriver kontrakt direkt till den person som först anmäler intresse.

    För Hyresbostäder: Även detta styrs och avgörs helt och hållet utifrån tillgång och efterfrågan på just det du visat intresse för och kan inte besvaras i en siffra med antal poäng. Detta beror bl.a. på hur många poäng andra sökande har som anmält intresse på samma lägenhet.

  • Söka bostad   Hur många lägenheter kan jag anmäla intresse på samtidigt? 
  • Du kan anmäla dig på 10 stycken lägenheter åt gången.

  • Söka bostad   När får jag veta om jag har fått lägenheten? 
  • Då du får ett erbjudande om visning så finns där ett datum då vi senast vill ha ditt svar, Ja eller Nej. Tidigast dagen efter detta datum börjar vi behandla lägenheten och detta kan ta 1-3 arbetsdagar. Så snart vi behandlat klart lägenheten får du ett mail/brev eller ett telefonsamtal med besked.

  • Söka bostad   Min intresseanmälan har blivit spärrad, varför?
  • Det kan finnas flera olika skäl, exempelvis att vi inte har mottagit ditt antagningsbesked, att du inte har svarat på dina erbjudanden etc. Har din intresseanmälan blivit spärrad så kontakta Studentbo om du vill veta vad det beror på.

  • Hyra   Vad är 10-månadershyra?
  • Hos Studentbo tillämpas 10-månadershyra för de flesta lägenheterna. Det innebär att du betalar hyra under perioden augusti t.o.m maj månad, men bor hyresfritt under juni och juli. Syftet är att underlätta för studenter som normalt inte har någon inkomst, lån eller bidrag under sommaren. 10-månadershyran är framräknad genom att årshyran är utslagen på 10 månader istället för det normala 12 månader.

    För att få hyresfritt under juni och juli krävs att man tecknar kontrakt som senast börjar gälla 1 april samma år. Vid tecknande av kontrakt från 1 maj blir juli hyresfritt.

  • Hyra   Vad händer vid obetald hyra?
  • Om du får problem med hyresbetalningen - kontakta oss direkt! Tillsammans kan vi försöka reda ut din situation - innan skulderna ökar för mycket. Du når oss på 011-21 16 70. Vid försenad hyresbetalning tillkommer förseningsavgift. 

    Läs mer>>

  • Hyra   Kan jag betala hyran via E-faktura?
  • Ja, det går bra. Läs mer här>>

  • Hyra   Kan jag betala hyran via autogiro?
  • Ja, det går alldeles utmärkt! Studentbo har en speciell blankett med information och beställning av autogiro som du kan fylla i.
    Blanketten finns att hämta på vårt kontor, Bredgatan 46. Blanketten måste vara underskriven av kontoinnehavare. Därefter tar det några veckor innan autogiro träder i kraft men du ser på din nästa hyresavi om du har autogiro eller inte.
    Läs mer>>

  • Hyra   Bortrest eller tappat bort din hyresavi?
  • Logga in på "Mina sidor" på studentbo.se. Under Din bostad/Mina hyresavier kan du ladda hem dina hyresavier i pdf-format. Du kan även kontrollera om hyran är betalad eller ej.    

  • Lägenheten   Vad betyder det att rummet/lägenheten är basmöblerad?
  • Med Basmöberad menar vi att det finns en säng, bäddmadrass, skrivbord, skrivbordsstol, bokhylla samt en grundbelysning i lägenheten och att denna ingår i grundhyran.

  • Lägenheten   Mina element är kalla, vad är fel?
  • Det kan betyda att du redan har en god innetemperatur och det behöver alltså inte vara fel på elementen. Elementen är försedda med en termostat som känner av temperaturen i din lägenhet. Med hjälp av termostaten släpper elementen fram värme tills temperaturen i din lägenhet är ungefär 21 grader. Därefter stängs värmeflödet av vilket kan leda till att elementen kan upplevas kalla. Sjunker temperaturen i din lägenhet så släpps automatiskt värmen fram. 

    Tänk på att aldrig ställa möbler eller hänga tjockare gardiner framför elementen. Då känner termostaten bara av temperaturen närmast elementet även om övriga ytor i lägenheten är kallare. 

    Är temperaturen under 20-21 grader i din lägenhet, var god kontakta Studentbo. Mätning av temperatur ska helst ske i mitten av rummet, ej mot yttervägg. 

  • Lägenheten   Hur byter jag lysrör i badrumsskåpet?
  • När lysröret i badrumsskåpet börjar blinka är det dags att byta till ett nytt. Innan du beger dig till affären, ta reda på vilket lysrör som passar till just ditt badrumsskåp. Skruva loss det gamla lysröret och ta med det när du ska köpa nytt. Skruva loss den så kallade glimtändaren som sitter i armaturen. Glimtändaren ser ut som en liten propp och den behövs för att lysröret ska tändas.

    Kotrollera att du har stängt av strömmen till lampan innan du börjar skruva. På badrumsskåpet sitter ett plexiglas. Ta bort plexiglaset för att komma åt lysröret.

    Bredvid själva lysröret sitter glimtändaren, som gör att lysröret tänds. Byt den samtidigt. Glimtändaren skruvar du loss genom att vrida den motsols (vänster).

    Skruva ur själva lysröret genom att försiktigt vrida röret ett kvarts varv i sitt fäste. När du har vridit det i rätt läge ska det gå att dra ut röret utan att ta i. I de flesta badrumsskåp finns det två lysrör, båda behöver fungera för att att det ska lysa. 

  • Lägenheten   Jag har stopp i avloppet. Hur får jag bort det?

  • Stopp i handfatet eller köksvasken

    Vattenlåset är den vita "koppen" som sitter under handfatet/köksvasken.

    1. Ställ en hink under vattenlåset.
    2. Skruva av locket som sitter underst på vattenlåset.
    3. Rengör locket.
    4. Ta bort avfallet som har fastnat i vattenlåset.
    5. Spola igenom avloppet med hett vatten.
    6. Skuva på locket igen. 

    Alternativt: Skruva bort ditt duschmunstycke från duschslangen. Rengör avlopp med duschslangen genom att använda hett vatten genom handfatets bottenventil.


    Stopp i duschen

    Brunn med insats

    1. Ta bort silen där vattnet rinner ned.
    2. Dra upp insatsen.
    3. Rengör insatsen (in- och utvändigt).
    4. Rengör golvbrunnen.
    5. Sätt tillbaka insatsen. Tryck till ordentligt för att undvika dålig lukt.
    6. Fyll insatsen med vatten.
    7. Sätt tillbaka silen och eventuellt rör till badkaret.


    Stopp i toaletten

    Vid ett totalstopp där vattnet inte alls ninner ner gör en felanmälan direkt till Studentbo.
    Om vattnet rinner ner, men väldigt sakta kan du göra följande:
    1. Fyll en hink med hett vatten.
    2. Häll hastigt hela hinkens innehåll ner i toaletten.
    3. Upprepa om vattnet fortfarande rinner ner sakta. 

  • Lägenheten   Får jag sätta upp en TV på väggen?
  • Ja, om monteringen görs fackmannamässigt. Att borra i en vägg medför alltid risk att skada el- och vattenledningar. Tänk även på att du alltid är återställningskydlig den dagen du flyttar ut. Att montera din TV på väggen innebär ofta stora hål som kan vara besvärliga att återställa.

     
  • Bredband   Vilka fastigheter har Bredband?
  • Bredband finns i alla fastigheter hos Studentbo. I området Marielund finns ett så kallat öppet nät, där studenterna själva väljer vilket abonnemang de önskar. I Pelikan så ingår inte bredbandet i hyran utan beställs separat via Telia. I alla andra områden har Studentbo ett avtal med Bredbandsbolaget om 100 mbit/s bredband till Studentbos fastigheter som ingår i grundhyran. Även bredbandsavgiften är gratis under juni och juli, på samma sätt som hyran.

  • Bredband   Hur gör jag för att få bredband i min lägenhet?
  • Bredband, 100/10 Mbit/s, via Bredbandsbolaget ingår i grundhyran. För att komma igång med ditt bredband behöver du registrera dig som kund och göra en beställning av Bredbandsbolaget. 

    1.Anslut din dator till bredbandsuttaget och öppna din webbläsare. Du skickas automatiskt till bredbandsbolagets aktiveringssida. Tryck på Registrera.

    2. Fyll i din adress och köntrollera möjliga anslutningar. Välj Bredband 100 (0 kr/månad).

    3.Fyll i dina personliga uppgifter och acceptera beställningen. Inom 30 minuter (mellan kl.07.00-20.30) kommer du via SMS att få dina inloggningsuppgifter skickade till det telefonnummer du har angett. 

    4.Aktivera ditt bredband genom att logga in med dina inloggningsuppgifter som hur har fått av Bredbandsbolaget.

    Din internetanslutning fungerar direkt efter aktiveringen. 

    Bredbandet redan aktivt?

    Om ditt bredband redan fungerar när du flyttar in i din lägenhet så beror det på att föregående hyresgäst fortfarande har ett aktivt konto. Fortsätt att använda detta konto tills det har avslutats, kontot avslutas automatiskt. När kontot har avslutats kommer du via din webbläsare automatiskt att kopplas vidare till Bredbandsbolagets aktiveringssida.

    Wi-Fi / Router

    För att få Wi-Fi i din lägenhet behöver du använda en router. Om du önskar kan Bredbands-bolaget erbjuda en router till dig. Routern ska returneras till Bredbandsbolaget vid utflytt. Kontakta Bredbandsbolaget för att beställa en router, svenskt personnummer krävs. Studentbo tillhandahåller ej router.

    Problem med att aktivera mitt internet

    - Försök nå aktiveringsportalen genom att ange 10.255.1.33 i din webbläsares adressfält. 

    - Koppla bort eventuell router. Om möjligt, koppla din dator direkt till bredbandsuttaget i lägenheten med en nätverkskabel.

    - Om du har ändrat dina DNS-inställningar kan du behöva ändra dina nätverksinställningar till att DNS-serveradress erhålls automatiskt. 

    - Om möjligt, testa att ansluta en annan dator via nätverkskabel, eller surfplatta/telefon via WiFi.

    Om du fortfarande har problem med din bredbandsanslutning var god kontakta Bredbandsbolaget. Tel: 0770-777 000. E-mail: studentsupport@bredband.com

    Endast bredband ingår i grundhyran

    Observera att endast ditt bredband ingår i grundhyran. Eventuella övriga tjänster du beställer från Bredbandsbolaget debiteras separat av Bredbandsbolaget.

    OBS! Gäller ej Marielund och Pelikan. Bredband ingår ej i grundhyran. Boende i Marielund tecknar valfri operatör genom openuniverse.se. Boende på Pelikan registrerar sig via Telia. 

  • Tvättstuga   Vad är fördelarna med självdoserande tvättmaskiner?
  • Du behöver inte bära hem tung tvätt- och sköljmedel och slipper tvättmedelsrester och mögel i tvättmedelsfacken. Överdosering av tvättmedel minskar, vilket är positivt eftersom överdosering bidrar till övergödning i våra vattendrag. Tvättmedlet är allergitestat och helt allergifritt.

  • Tvättstuga   Jag har allergi och använder specialtvättmedel, hur gör jag nu?
  • Tvättmedlet är allergitestat och är är godkänt av Astma- och Allergiförbundet.

  • Tvättstuga   Hur många pass får jag boka per månad?
  • Du kan boka upp till 12 tvättpass per månad och du bokar högst 2 framtida tvättpass. Ett outnyttjat tvättpass räknas som använt, men debiteras inte. En halvtimma efter outnyttjat tvättpass släpps tiden och kan bokas av andra. Tvättpasset räknas som nyttjat när du läst taggen och öppnat dörren in till tvättstugan.

  • Avflyttning   Hur säger jag upp min lägenhet/förråd/parkering?
  • För att en uppsägning ska vara giltig måste vi med säkerhet veta att det är hyresgästen som säger upp. Det går inte att ringa eller att maila en uppsägning.

    Det finns tre olika sätt att säga upp ditt/dina avtal:

    • Du kan skriva under ditt exemplar av avtalet (under uppsägning) och skicka detta med vanlig post till oss. Då räknas uppsägningsdag från den dag vi har mottagit uppsägningen.
    • Du kan komma in på Studentbos kontor för att skriva under uppsägningen.
    • Du kan logga in på "Mina sidor" på studentbo.se. Avtalet kan sägas upp med bankID under Din bostad/Mina avtal.

     

  • Avflyttning   Hur lång uppsägningstid har jag?
  • Uppsägningstiden hos Studentbo är alltid två månader. Med två månader avses två hela kalendermånader. Om du t.ex. säger upp under november månad så upphör kontraktet den siste januari, oavsett vilket datum i november som du har gjort uppsägningen.

    För att en uppsägning ska vara giltig måste vi med säkerhet veta att det är hyresgästen som säger upp. Det går inte att ringa eller maila en uppsägning. Du kan säga upp genom att skriva under ditt exemplar av hyreskontraktet (under uppsägning) och skicka detta med vanligt post till oss. Då räknas uppsägningsdag som den dag vi mottagit uppsägningen. Du kan även logga in på vår hemsida - Mina sidor och där fylla i en uppsägning, alternativt besöka oss på vårt kontor och säga upp avtalet.

  • Avflyttning   Hur gör jag för att boka besiktning?
  • För att boka besiktning kontaktar du Studentbo på telefon 011-21 16 70 eller via mail info@studentbo.se.
    Viktigt att tänka på vid besiktning är att lägenheten ska vara tom på dina tillhörigheter och vara städad. Du lämnar sedan nycklarna direkt till bestiktningsmannen. I de fall hyresgästen inte är klar med städning och flytt vid besiktningstillfället bokas en ombesiktning. Studentbo debiterar hyresgästen för ombesiktning.

  • Övrigt   Vad är ett Boråd?
  • Ett Boråd är den lokala hyresgästorganisationen på varje studenthus i Norrköping. Det är hyresgästerna som själva ansvarar och ser till att Borådet är aktivt och fungerar. Varje hyresgäst avsätter cirka 4 kr/månad via hyresavin till KOMBO som Borådspengar. Avsikten med dessa Borådspengar är att de ska användas till boendeförbättringar som Borådet föreslår och genomför. Kontakta KOMBO (hyresgästföreningen för studenterna vid Linköpings universitet) om du undrar över Borådet i ditt hus.

    Läs mer om KOMBO

  • Övrigt   Vad är KOMBO och Bostadspoolen?
  • Kårservice/KOMBO är en hyresgästförening för studenterna vid Linköpings Universitet. Det är Studentkårerna vid LiU som bildat en egen hyresgästförening för studentboendet både i Linköping och Norrköping. KOMBO och Studentbo förhandlar årligen om hyror och hyresvillkor för studentboendet i Norrköping.

    Genom Bostadspoolen verkar KOMBO för att nyantagna studenter vid Linköpings universitet ska ha tillgång till en bostad vid terminsstart. KOMBO kan hjälpa dig att hitta fastighetsbolag och privatpersoner som hyr ut rum eller andra studenter som vill ha någon att dela sin lägenhet med. Är läget akut så kan KOMBO hjälpa dig att ordna en tillfällig nödbostad. 

    KOMBO har en egen webbadress, bostad.karservice.se och nås även via mail bostad@karservice.se och telefon 013-36 34 24.

    Läs mer om KOMBO